تبلیغات
محمد رسول الله
محمد رسول الله
اَشهدُ انْ لا اِلٰهَ الا الله و اَشهدُ انَّ محمّداً رسولُ الله و اشهد ان علی ولی الله 
کتاب: تاریخ سیاسى اسلامى، ص ۴۷
قبیله در عرب به جماعتى اطلاق مى‏شود که بر اساس«نسب»و«خون»به همکارى در جهت بهبود معیشت خود دست زده باشند.اصل مشترک در همه قبیله ‏ها«نژاد»و«سرزمین»بود.نیرومندترین چیزى که در واقع ستون حفظ و تداوم قبیله بود و خون و نژاد و وطن را حفظ مى‏ کرد،عنصر«عصبیت»بود . 


فرد عضو قبیله باید در حفظ این رابطه و استحکام و تداوم آن کوشا باشد و حتى از جان و مال خود دریغ نکند.اگر جرمى رخ مى‏ داد،همه قبیله باید تاوان آن را مى‏ پرداخت و اگر افتخارى نصیب قبیله بود،همه را شامل مى‏ شد.این اصل حتى به عنوان عامل خیر و شر،منشاء وجدانى پیدا کرده بود،چنانکه مى‏ گفتند:«فى الجریرة تشترک العشیرة» (۱) :یعنى در گناه عضوى از قبیله همه قبیله شریک‏ اند.گاه براى تقویت و تشکل بیشتر،قبایل ضعیف با پیمان«حلف»خود را در قبیله بزرگتر و نیرومندتر ادغام مى ‏کردند،این امر در جاهلیت در تکوین و تقویت قبایل نقش مهمى را بازى کرده است.به مجرد آنکه قبیله‏ اى با پیمان،خود را در پناه قبیله دیگر قرار مى‏ داد،بر قبیله نیرومند بود که از تمام شئون و حیثیات قبیله هم پیمان،دفاع کند.
شیخ قبیله:رهبرى قبیله را مردى مسن،مجرب،عاقل، شجاع و ثروتمند به عهده مى ‏گرفت.طبیعى بود که قبیله آنگاه تن به اطاعت مى ‏داد که کسى را با این صفات یافته باشد.شیخ قبیله مسئول صلح و جنگ و پیمان و برپایى مراسم مهمانى قبیله بود.او بود که باید قبیله را در تقسیم غنائم و نیز پرداخت خونبها و کمک به نیازمندان و آزادى اسراى قبیله و دیگر کارها راهنمایى و رهبرى کند.
عضو قبیله باید نظام قبیله را م ى‏پذیرفت و در برابر از حقوق و امکانات مساوى بهره مى‏ برد .هیچ عضوى حق نداشت از رأى و دستور شیخ قبیله و یا از سنت و نظام قبیله گام بیرون نهد و وحدت قبیله را از هم بپاشد.اگر چنین مى‏ کرد به عنوان«خلیع»براى همیشه از قبیله طرد و اخراج مى‏شد و این بدترین عقوبت بود.
قبیله از سه بخش تشکیل مى‏شد:
۱ـخلص:فرزندان اصیل قبیله از نظر خون و نژاد که اعضاى اصلى و درجه یک قبیله را تشکیل میدادند.
۲ـعبید:اسرا و بندگان از اطراف و شهرهاى دیگر بودند.
۳ـموالى:اینان عضو درجه دو قبیله بودند که یا به همسایگى و یا به لحاظ پیمان عضویت قبیله را پذیرفته بودند. (۲)
جنگ و خونnخواهى دو عامل بودند که غالب فکر و عمل قبیله را به خود اختصاص مى‏داد و قبیله و اعضاى آن پیوسته براى انجام یکى از این دو در تلاش و ستیز بودند.هر عملى که در جهت تقویت و استحکام قبیله و هم در تحکیم وحدت آن مثمر و مفید بود،براى عرب ارجمند و امرى مطاع بود.
پى‏ نوشت‏ها:
۱ـالجاهلیة.ص ۴۴ (به نقل از مجمع الأمثال میدانى.)
۲ـالجاهلیة.ص ۶۰ـ .۵۹



طبقه بندی: دوره پیش از نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم،  مقالات، 
برچسب ها: قبیله و ساختار آن، زندگی نامه رسول اکرم، زندگی نامه محمد رسول الله، زندگی نامه حضرت محمد (ص)،  
[ شنبه 26 مرداد 1392 ] [ 11:04 ب.ظ ] [ محمد مهدی نوریزاده ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
ساعت فلش مذهبی

محمد رسول الله





Powered by WebGozar

حدیث موضوعی پخش زنده حرم
پیج رنک گوگل

محمد نوریزاده