تبلیغات
محمد رسول الله
محمد رسول الله
اَشهدُ انْ لا اِلٰهَ الا الله و اَشهدُ انَّ محمّداً رسولُ الله و اشهد ان علی ولی الله 
تاریخ اسلام صفحه ۴۰ على دوانى مى‏ توان گفت اهل مکه عموما تاجربودند. مرد و زن اشراف مکه و فامیل‏ هاى وابسته، در مال‏ال تجاره و سرمایه این تجارت عمومى و همیشگى سهیم بودند، و از این راه ثروت زیادى به دست مى ‏آوردند. معروف است که خدیجه همسر پیغمبر قبل از ازدواج باآن حضرت از تجار عمده بود، ولى باید دانست که بقیه زنان قریش هم تقریبا چنین بودند، و اختصاص به خدیجه نداشت. از این گذشته چون مردم مکه سالى یکبار از زوار کعبه و قبائل مختلف که براى انجام مراسم حج مى ‏آمدند، پذیرائى مى‏ نمودند و [...]
تاریخ اسلام صفحه ۴۰
على دوانى
مى‏ توان گفت اهل مکه عموما تاجربودند. مرد و زن اشراف مکه و فامیل‏ هاى وابسته، در مال‏ال تجاره و سرمایه این تجارت عمومى و همیشگى سهیم بودند، و از این راه ثروت زیادى به دست مى ‏آوردند. معروف است که خدیجه همسر پیغمبر قبل از ازدواج باآن حضرت از تجار عمده بود، ولى باید دانست که بقیه زنان قریش هم تقریبا چنین بودند، و اختصاص به خدیجه نداشت.
از این گذشته چون مردم مکه سالى یکبار از زوار کعبه و قبائل مختلف که براى انجام مراسم حج مى ‏آمدند، پذیرائى مى‏ نمودند و آنها نیز فراورده ‏هاى خود را در در منازل میان راه و خود مکه مى‏ فروختند، از این راه نیز، سود سرشارى عاید قریش مى‏ شد.
براى درک اهمیت قریش، باید در نظر داشت که گاهى دوهزار و پانصد شتر کالاى آنها را میان حجازو شام و یمن مبادله مى‏ کرد.
مبادلات تجارى آنها طلا، نقره، پوست، چرم، ادویه، عطر، صمغ، سنا، یعنى محصولات یمن و هند و حبشه بود، و از شام و مصر و فلسطین نیز کتان، ابریشم، اسلحه، غله، زیتون، و روغن زیتون و غیره مى‏آوردند.
به موازات ظهور اسلام تجار عمده قریش ابوسفیان از قبیله بنى امیه، عتبة بن ربیعه از قبیله عبدالدار، ابوجهل از قبیله بنى مخزوم، و ابولهب از قبیله بنى هاشم بودند، که همگى از ثروتمندان و مال‏ داران معروف به شمار مى‏ رفتند.
تجارت و ثروت اندوزى قریش با ربا خوارى توام بود. ربا را با چند برابر مى‏ گرفتند. ثروتمندان عرب گذشته ازسودى که از تجارت مى ‏بردند، سود حاصل از ربا نیز بر درآمد سرشار آنها مى‏ افزود. ربا را توعى بیع و خرید و فروش مى‏ دانستند. چنان به آن دل بسته بودند که موقع مطالبه و گرفتن هیچگونه ترحم و ملاحظه نداشتند. شیوع رباخوارى آینده بدهکاران را مختل مى ‏نمود، و بسیارى در زیر بار آن به ستوه مى‏آمدند. چه بسا که به واسطه ندارى ناگزیر مى‏ شدند به صورت مزدور و یا برده طلب کار رباخوار درآیند.
این معنا موجب گردید که اسلام از همان آغاز کار به جنگ رباخواران برود، تا آنجا که قرآن رباخوارى را در حکم جنگ با خدا دانسته است. (۱)
و صریحا مى‏ گوید: خدا داد و ستد معمول را حلال کرده است، و ربا را حرام. (۲)
از کارهاى بسیار مفید و سرنوشت‏ ساز اسلام همین مبارزه با رباخوارى بود که قشر مستضعف را نجات داد، و جلو سود کلان مفت‏ خوران را گرفت.
پى‏نوشتها:
(۱)فاذنوا بحرب من الله و رسوله – سوره بقره آیه ۲۷۹٫
(۲)واحل الله البیع و حرم الربوا – سوره بقره آیه ۲۷۵٫



طبقه بندی: دوره پیش از نبوت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم،  مقالات، 
برچسب ها: رباخوارى قریش، رباخواری، قریش،  
[ چهارشنبه 30 مرداد 1392 ] [ 10:23 ب.ظ ] [ محمد مهدی نوریزاده ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
ساعت فلش مذهبی

محمد رسول الله





Powered by WebGozar

حدیث موضوعی پخش زنده حرم
پیج رنک گوگل

محمد نوریزاده