تبلیغات
محمد رسول الله
محمد رسول الله
اَشهدُ انْ لا اِلٰهَ الا الله و اَشهدُ انَّ محمّداً رسولُ الله و اشهد ان علی ولی الله 
از رسول خدا صلى الله علیه و آله (که بدون شک از اولاد اسماعیل ذبیح، رسول خدا فرزند ابراهیم خلیل (۱) ، رسول خدا است) روایت شده است که فرمود: «إذا بلغ نسبى إلى عدنان فامسکوا (۲) و نیز فرمود: «کذب النسابون قال الله تعالى: و قرونا بین ذلک کثیرا» (۳) . بدین جهت تاریخ اسلام را که معمولا با ذکر مقدماتى راجع به عربستان و عرب و در این کتاب با شرح حال اجداد پیامبر اسلام آغاز میشود از جد بیستم رسول اکرم یعنى «عدنان» شروع مى‏کنیم: ۲۰ ـ عدنان (۴) پدر عرب عدنانى است که در تهامه، نجد [...]

از رسول خدا صلى الله علیه و آله (که بدون شک از اولاد اسماعیل ذبیح، رسول خدا فرزند ابراهیم خلیل (۱) ، رسول خدا است) روایت شده است که فرمود: «إذا بلغ نسبى إلى عدنان فامسکوا (۲) و نیز فرمود: «کذب النسابون قال الله تعالى: و قرونا بین ذلک کثیرا» (۳) .
بدین جهت تاریخ اسلام را که معمولا با ذکر مقدماتى راجع به عربستان و عرب و در این کتاب با شرح حال اجداد پیامبر اسلام آغاز میشود از جد بیستم رسول اکرم یعنى «عدنان» شروع مى‏کنیم:
۲۰ ـ عدنان (۴) پدر عرب عدنانى است که در تهامه، نجد و حجاز تا شارف الشام و عراق مسکن داشته‏ اند و آنان را عرب معدى، عرب نزارى، عرب مضرى، عرب اسماعیل، اسماعیلیان، عرب شمالى، عرب متعربه، عرب مستعربه، بنى اسماعیل بنى مشرق، بنى قیدار و قیدار نیز میگویند و نسبشان به اسماعیل بن ابراهیم علیهما السلام میرسد (۵) .
و مادر فرزندان اسماعیل «رعله» دختر یکى از جرهمیان به نام مضاض بن عمرو جرهمى بود.قبیله «جرهم» که از اعقاب «جرهم بن قحطان» بوده و از جنوب به شمال عربستان آمده بودند، از «عرب قحطانى» اند که آنان را «عرب عاربه» و «عرب جنوبى» نیز میگویند، و نسبشان به «یعرب بن قحطان» میرسد.
قحطان بن عابر بن شالخ بن أرفخشد بن سام بن نوح (۶) در موقع پراکنده شدن فرزندان نوح از بابل به یمن آمد و پادشاه شد، و فرزندان وى یعرب، عمان و حضرت موت حکومت آن نواحى را به دست گرفتند و سپس «یشجب بن یعرب» و آنگاه «سبأ بن یشجب» به سلطنت رسیدند. «حمیر» و «کهلان» پسران «سبأ» بودند و اسامى ۲۳ نفر از پادشاهان سبأ به دست آمده است.
پیش از «عرب قحطانى» ، «عرب بائده» در عربستان سکونت داشته‏اند و قوم جنوبى عاد، قوم شمالى ثمود و اقوام طسم و جدیس و عمالقه از این دسته‏اند.
عاد و ثمود و دو پیغمبرشان هود و صالح در قرآن مجید ذکر شده ‏اند (۷) .و «طسم» هم ممکن است همان «لطوشیم» مذکور در تورات باشد (۸) .چنانکه مؤرخین اسلامى «جدیس» را با «گودیسیت» (۹) بطلمیوس یونانى یکى دانسته ‏اند.و به قول ابن اسحاق: ثمود و جدیس، پسران «عابر بن إرم بن سام بن نوح» اند.
عدنان دو پسر داشت: «معد» و «عک» که «بنى غافق» از «عکث» پدید آمده‏ اند.
۱۹ ـ معد بن عدنان (۱۰) مادر معد از قبیله «جرهم» بود و ده فرزند داشت و کنیه وى «أبو قضاعه» (۱۱) بود.در موقع سلطه «بخت نصر» ، «إرمیا» و «برخیا»«معد» را با خود به «حران» بردند و او را در آنجا سکونت دادند و چون جنگ آرام گرفت به مکه ‏اش باز آوردند.آنگاه برادران و عموهاى خود را یافت که به طوائف یمن پیوسته و با آنان پیوند زناشوئى برقرار کرده‏ اند، و چون از طرف مادر «جرهمى» بوده از قبایل یمن مهربانى دیده‏اند (۱۲) .برخى نوشته ‏اند که چون «بخت نصر» از فتح بیت المقدس بپرداخت، براى تسخیر بلاد عرب آماده گشت و با «عدنان» بسیار جنگید تا بر وى غلبه یافت و بسیارى از یارانش را کشت. «عدنان» با فرزندان خویش به سوى یمن رفت و همانجا بود تا وفات یافت.عدنان را چند پسر بود که معد بر همه آنان سرورى یافت (۱۳) .
به قول ابن اسحاق: معد بن عدنان چهار پسر به نامهاى: «نزار» ، «قضاعه»«قنص» و «إیاد» داشت.
۱۸ ـ نزار بن معد سرور و بزرگ فرزندان پدرش بود و در مکه جاى داشت و او را چهار پسر به نامهاى «مضر» ، «ربیعه» ، «أنمار» و «إیاد» (۱۴) بود.دو قبیله «خشعم» و «بجیله» از أنمار بوجود آمده‏ اند.
مادر «مضر» و «إیاد» ، «سوده» دختر «عک بن عدنان» و مادر «ربیعه» و «أنمار»: «شقیقه» و به قولى «جمعه» دختر «عک بن عدنان» بوده است.دو قبیله بزرگ ربیعه و مضر از نزار پدید آمده‏اند.
۱۷ ـ مضر بن نزار دو پسر داشت: «الیأس» (۱۵) و «عیلان» که مادرشان زنى از قبیله «جرهم» بود.از رسول اکرم روایت شده است که فرمود : «لا تسبوا مضر و ربیعة فإنهما کانا مسلمین» مضر و ربیعه را دشنام ندهید، چه آن دو مسلمان بوده ‏اند» (۱۶) .
«مضر» سرور فرزندان پدرش و مردى بخشنده و دانا بود.از وى روایت شده که به فرزندانش گفت : «کسى که بدى کشت کند پشیمانى بدرود، و بهترین نیکى با شتاب تر آن است.پس نفوس خود را در آنچه شما را به صلاح آورد، بر آنچه ناخوش دارد وادار کنید، و در آنچه شما را تباه سازد از آنچه خوش دارد باز دارید، که در میان صلاح و فساد جز شکیبائى و پرهیزگارى چیزى نیست» (۱۷)
قبایل «بنى ذبیان» و «بنى هلال» و «بنى ثقیف» از «مضر بن نزار» منشعب شده‏ اند (۱۸) .
۱۶ ـ الیأس بن مضر پس از پدر در میان قبایل بزرگى یافت و او را «سید العشیره» لقب دادند .سه پسر به نامهاى «مدرکه» ، «طابخه» و «قمعه» (۱۹) داشت و مادرشان «خندف» دختر «عمران بن الحاف بن قضاعه» و نام اصلى وى «لیلى» بود.
قبایلى را که نسبشان به الیأس مى‏رسد «بنى خندف» گویند.



طبقه بندی: سیره پیامبر (ص)،  مقالات، 
برچسب ها: اجداد پیامبر (ص)، سیره پیامبر (ص)، مقالبه درباره اجداد پیامبر (ص)، عشق خدایی، محمد مهدی نوریزاده، نوریزاده، پدران حضرت محمد (ص)،  
[ دوشنبه 28 مرداد 1392 ] [ 01:54 ب.ظ ] [ محمد مهدی نوریزاده ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
ساعت فلش مذهبی

محمد رسول الله





Powered by WebGozar

حدیث موضوعی پخش زنده حرم
پیج رنک گوگل

محمد نوریزاده