تبلیغات
محمد رسول الله
محمد رسول الله
اَشهدُ انْ لا اِلٰهَ الا الله و اَشهدُ انَّ محمّداً رسولُ الله و اشهد ان علی ولی الله 
درسهایى از تاریخ تحلیلى اسلام جلد ۲ صفحه ۳۳– درباره سن رسول خدا (ص)در هنگام ازدواج عموما گفته‏ اند:آن حضرت در آن هنگام بیست و پنج ‏سال از عمرشریفش گذشته بود. ولى درباره سن خدیجه علیها السلام اختلافى در روایات‏ دیده میشود که مشهور در آنها نیز آن است که خدیجه در آن‏ هنگام چهل سال داشت. و در برابر این قول مشهور اقوال دیگرى نیز هست مانند قول‏۲۵ سال و ۲۸ سال و ۳۰ سال و ۳۵ و ۴۵ سال… (۱) و از برخى نقل ‏شده که قول نخست را ترجیح داده ‏اند ولى دلیلى براى آن ذکرنکرده است [...]



درسهایى از تاریخ تحلیلى اسلام جلد ۲ صفحه ۳۳–

درباره سن رسول خدا (ص)در هنگام ازدواج عموما گفته‏ اند:آن حضرت در آن هنگام بیست و پنج ‏سال از عمرشریفش گذشته بود.
ولى درباره سن خدیجه علیها السلام اختلافى در روایات‏ دیده میشود که مشهور در آنها نیز آن است که خدیجه در آن‏ هنگام چهل سال داشت.
و در برابر این قول مشهور اقوال دیگرى نیز هست مانند قول‏۲۵ سال و ۲۸ سال و ۳۰ سال و ۳۵ و ۴۵ سال… (۱) و از برخى نقل ‏شده که قول نخست را ترجیح داده ‏اند ولى دلیلى براى آن ذکرنکرده است (۲) ،و شاید توجیه دیگرى را که برخى از نویسندگان‏ کرده ‏اند بتواند دلیل و یا تاییدى بر این قول و یا قول‏هاى دوم وسوم نیز باشد که گفته ‏اند: 
…با توجه به فرزندانى که خدیجه بدنیا آورده میتوان ‏احتمال داد که سن خدیجه کمتر از چهل سال بوده و تاریخ‏نگاران عرب رقم‏«چهل‏»را بدلیل آنکه رقم کاملى است‏انتخاب کرده ‏اند (۳) .
نگارنده گوید:تایید دیگر این گفتار نیز حمل فاطمه‏ سلام الله علیها و ولادت آن بانوى محترمه در سال پنجم بعثت‏ می ‏باشد که انشاء الله در جاى خود بطور تفصیل روى آن بحث خواهد شد و اکنون بطور اجمال بیان گردید،که چون طبق ‏روایات معتبر محدثین شیعه رضوان الله علیهم فاطمه علیها السلام‏ مولود اسلام بوده و در سال پنجم بعثت رسول خدا(ص)بدنیا آمده ‏موجب ایراد برخى از برادران اهل سنت که ولادت آن بانوى‏ عالمیان را پنج‏سال قبل از بعثت دانسته‏ اند قرار گرفته،و موجب‏ استبعاد آنان شده چون روى روایات شیعه و قول مشهور درباره‏ سن حضرت خدیجه در وقت ازدواج با رسول خدا(ص)لازم آیدکه خدیجه در سن ۶۰ سالگى به فاطمه علیها السلام حامله شده ‏باشد،و این مطلب روى جریان طبیعى و عادى بعید است،که ‏البته این استبعاد پاسخ هاى دیگرى هم دارد و یکى از آنها همین‏ است که شنیدید و بقیه را هم انشاء الله تعالى در جاى خود ذکر خواهیم کرد…و بهر صورت مشهور همان است که خدیجه در آن ‏هنگام چهل ساله بوده ولى قول به اینکه بیست و هشت‏ ساله بوده‏ نیز خالى از قوت نیست چنانچه در چند حدیث آمده است، (۴) و الله‏اعلم.
این را هم بد نیست‏ بدانید که:
برخى عقیده دارند خدیجه سلام الله علیها در هنگام ازدواج بارسول خدا (ص) باکره بوده و قبلا شوهرى نکرده بود،و در این‏باره به حدیثى که ابن شهر آشوب در مناقب روایت کرده تمسک ‏جسته‏ اند که می‏گوید:
«…و روى احمد البلاذرى و ابو القاسم الکوفى فی‏کتابیهما و المرتضى فى الشافی،و ابو جعفر فى التلخیص:
ان النبى-صلى الله علیه و آله-تزوج بها و کانت‏عذراء…».
«یؤکد ذلک ما ذکر فی کتابى الانوار و البدع:ان رقیه‏و زینب کانتا ابنتى هاله اخت‏خدیجه‏». (۵)
یعنى-احمد بلاذرى و ابو القاسم کوفى در کتابهاى خود وسید مرتضى در کتاب شافى و شیخ ابو جعفر طوسى در کتاب‏تلخیص روایت کرده ‏اند که هنگامى که رسول خدا(ص)با۳۶ خدیجه ازدواج کرد آن بانوى محترمه باکره بود،و تایید این گفتارمطلب دیگرى است که در کتاب هاى الانوار و البدع روایت‏ شده‏ که رقیه و زینب دختران‏«هاله‏»خواهر خدیجه بوده ‏اند نه خودخدیجه…
و نیز به گفتار صاحب کتاب الاستغاثه استشهاد کرده‏ اند که‏ گوید:
«…همه کسانى که اخبار نقل کرده و روایات ازآنها بجاى مانده از شیعه و اهل سنت اجماع دارند که‏ مردى از اشراف قریش و رؤساى آنها نمانده بود که به‏ خواستگارى خدیجه نرود و در صدد آن برنیاید.وخدیجه همه آنها را بازگردانده و یا پاسخ رد به آنها دادو چون رسول خدا(ص)او را به همسرى خویش درآوردزنان قریش بر او خشم کرده و از او کناره ‏گیرى کردندو به او گفتند:بزرگان و اشراف قریش از توخواستگارى کردند و به همسرى هیچ یک از آنها درنیامدى و به همسرى محمد،یتیم ابوطالب که مرد فقیرى ‏است و مالى ندارد درآمدى؟و با اینحال چگونه اهل‏ فهم می ‏توانند بپذیرند که خدیجه به همسرى مردى ‏اعرابى از بنى تمیم درآمده و بزرگان قریش را نپذیرفته ‏باشد؟…و این مطلبى است که مردم صاحب نظر آنرا نمی ‏پذیرند…» (۶) .
و بدنبال آن این بحث عنوان شده که آیا رقیه و ام کلثوم که ‏به همسرى عثمان درآمدند و هم چنین زینب که همسر ابو العاص‏بن ربیع گردید دختران صلبى و واقعى رسول خدا(ص)بودند و یاربیبه آنحضرت بوده ‏اند… (۷) .
ولى بنظر نگارنده روایت ابن شهر آشوب با توجه به اینکه ‏می‏تواند معناى دیگرى داشته باشد که نمونه ‏اش درباره برخى ازبزرگ زنان عالم نیز وارد شده و اکنون جاى توضیح و بحث ‏بیشتردر آن باره نیست نمی تواند در برابر آن شهرت بسیارى که درباره‏ ازدواج خدیجه قبل از مفتخر شدن به همسرى رسول خدا با دو شوهرخود بود،مقاومت کند…
و چنانچه علامه شوشترى در قاموس الرجال گوید:اصل این‏ نسبت نیز مورد تردید است و ابو القاسم کوفى نیز مردفاسد المذهب و بى ‏عقلى بوده و سید و شیخ رحمهما الله تعالى نیزاحتمالا قول همان ابو القاسم کوفى را نقل کرده ‏اند نه اینکه‏ مختار خودشان بوده… (۸) .
و هم چنین استبعادى که در گفتار صاحب کتاب الاستغاثه بود نیروى برابرى با آن شهرت را ندارد.
رسولى محلاتى
پى‏نوشتها:
۱ و ۲-الصحیح من السیره ج ۱ ص ۱۲۶٫
۳-تاریخ تحلیلى اسلام ج ۱ ص ۳۱-۳۲٫
۴-مناقب آل ابیطالب-ط قم-ج ۱ ص ۱۵۹٫
۵-بحار الانوار ج ۱۶ ص ۱۰ و ص ۱۲٫
۶-الاستغاثه ج ۱ ص ۷۰٫
۷-قاموس الرجال ج ۱۰ ص ۴۳۱٫
۸-الصحیح من السیره ج ۱ ص ۱۲۲-۱۲۶٫



طبقه بندی: مقالات،  همسران حضرت محمد (ص)، 
برچسب ها: سن حضرت محمد (ص) و خدیجه در هنگام ازدواج، سن رسول اکرم در هنگام ازدواج، سن پیامبر در هنگام ازدواج با حضرت خدیجه، سن، ازدواج، خدیجه(س)، محمد (ص)،  
[ یکشنبه 27 مرداد 1392 ] [ 11:48 ب.ظ ] [ محمد مهدی نوریزاده ]
.: Weblog Themes By themzha :.

درباره وبلاگ


آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب
ساعت فلش مذهبی

محمد رسول الله





Powered by WebGozar

حدیث موضوعی پخش زنده حرم
پیج رنک گوگل

محمد نوریزاده